Εναλλακτικές στο κανάλι του Σουεζ
του Turkey Today : η προσάραξη του Ever Green επιτάχυνε ορισμένα πράγματα
Στις 23 Μάρτη 2021 ένα από τα μεγαλύτερα κοντέινερ στον κόσμο προσάραξε στο κανάλι του Σουέζ μπλοκάροντας την κυκλοφορία για έξι μέρες. Το περιστατικό ταρακούνησε τις αλυσίδες προμηθειών θυμίζοντας στους ενδιαφερόμενους πόσο εξαρτώνται από το έργο του μηχανικού Φερδινάνδου Λεσέψ στα τέλη του 19ου αιώνα. Αναζωογόνησε έτσι και το ενδιαφέρον για εναλλακτικές διαδρομές που προωθούνται εδώ και καιρό.
Μεταξύ των "Εθνικών Στόχων" του εκτελεστικού διατάγματος που υπέγραψε στα 2018 ο Ρώσσος πρόεδρος Πούτιν με την ανάληψη για τέταρτη φορά των καθηκόντων του, ήταν η μείωση του χρόνου ταξιδίου των πλοίων κοντέινερ διά σιδηροδρόμου, ειδικά από την Ρωσσική άπω Ανατολή προς τα δυτικά σύνορα της Ρωσίας, κι η ανάπτυξη της Οδού της Β. Θάλασσας με την αύξηση του όγκου εμπορευμάτων έως τα 80 εκατομ. τόνους. Το ιαπωνικό ενδιαφέρον αναδιατυπώθηκε αμέσως μετά το τελευταίο περιστατικό από τον Ιάπωνα υπουργό Γης, Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού να δηλώνει ότι "αναγνωρίζουμε άλλη μια φορά τη σημασία ποικίλων μέσων μεταφοράς και βιώσιμων οδών για να εξασφαλιστούν σταθερές διεθνείς μεταφορές".
Δύο χρόνια πριν διακυβερνητικές προσπάθειες ξεκίνησαν πιλοτικά για την ανάπτυξη ενός συστήματος ανταλλαγής ηλεκτρονικών πληροφοριών, παρακολούθησης φορτίων cargo και εκτέλεσης εκτελωνισμών. Δεν είναι όμως μόνο κράτη που σκέφτονται τη Βόρεια θάλασσα και προωθούν τον Υπερσιβηρικό.
Λίγες μέρες πριν το περιστατικό στο Σουέζ, η δανική εταιρεία cargo πλοίων Maersk προωθούσε την υπηρεσία που λάνσαρε στα μέσα του 2019 συνδυάζοντας μεταφορές διά πλοίων και σιδηροδρόμου μέσω Ρωσίας. Ο Managing Director της North East Asia, Toru Nishiyama, είχε δηλώσει σχετικά ότι "η δυνατότητα προσφοράς λύσεων όπως η υπηρεσία AE19 στη βάση των πελατών μας στην Ιαπωνία αντιπροσωπεύει τις δυνατότητες που μπορεί να συνδυάσει η Maersk." Τον περασμένο Δεκέμβρη, μια άλλη εταιρεία, η Hankyu Hanshin Express, ανακοίνωσε ότι θα εγκαινίαζε μια νέα γραμμή για την μεταφορά βιομηχανικού εξοπλισμού και ανταλλακτικών αυτοκινήτων από το λιμάνι του Toyama προς το Βλαδιβοστόκ όπου τα εμπορεύματα θα μεταφορτώνονταν σε τραίνα με προορισμό το πολωνικό Ποζναν.
Η Οδός της Β. Θάλασσας αποτελεί ένα πιο μακροπρόθεσμο σχέδιο. Η δυνατότητα κυκλοφορίας σήμερα είναι μόνο εποχιακή. Ακόμα και κατά το διάστημα Ιουνίου - Δεκεμβρίου είναι εφικτή μόνο με συνοδεία παγοθραυστικού. Εντούτοις σύμφωνα με ιαπωνικές κυβερνητικές πηγές, καταγράφεται μια άνοδος από το 2019 με 87 σκάφη στα 2020 με 133 σκάφη να έχουν διαλέξει αυτήν την οδό προς ή από τη βόρια Ρωσία. Για ένα μέτρο σύγκρισης, καταγράφεται η διέλευση 40 με 50 σκαφών την ημέρα από το κανάλι του Σουέζ σύμφωνα με τις Αρχές του Καναλιού.
Για την ώρα οι "ανταγωνιστές" στο Σουέζ φαίνονται λιγότερο εφικτές ή ελκυστικές εναλλακτικές. Αυτό όμως δεν φαίνεται να αποθαρρύνει παίκτες από το Τόκιο, τη Μόσχα ή την Κοπεγχάγη.